Jäsenkyselyn tulokset osa 1
Pekka S kommentoi pari päivää sitten edellistä postaustani somepeikon selättämisestä osuvasti: ”Syyskuusta on pitkä aika, vieläkö Rouva porskuttaa sometiellä vahvasti?” Auts. Pekka S osui syvälle. Blogin päivittäminen jumputti koko alkutalven takaraivossani, kunnes päätin, etten aio riivata asialla itseäni. Teen asiat siinä tahdissa kun minusta tuntuu hyvälle ja mihin minä pystyn ilman stressiä. Olin Pekka S:lle aluksi hyvin hyvin vihainen: kehtaakin tulla viisastelemaan. Hetken päästä kuitenkin ymmärsin, että olin ottanut kommentin aivan väärin vastaan. Pekka S tietenkin haluaa sanoa, että on kiinnostunut Vaatepuusta ja odottaa seuraavaa postausta kovasti! Joten tässä, olkaapa hyvät!
VAATEPUUN JÄSENET SEN SANOVAT
Teimme Vaatepuun jäsenille kyselyn joulukuussa 2014. Halusimme selvittää todellisten asiantuntijoidemme näkemyksiä Vaatepuun nykytilanteesta ja siitä, mihin suuntaan toimintaa kannattaisi lähteä viemään. Keräsimme kyselyssä myös tietoa, minkä oletamme kiinnostavan Vaatepuussa mukana olevia merkkejä. Onko Vaatepuun jäsenyys vaikuttanut esimerkiksi ostokäyttäytymiseen? Henkilökohtainen kiinnostukseni kohdistuu myös Vaatepuun vaikutukseen ihmisten hyvinvointiin liittyen sekä yhteisöllisyyden ja osallisuuden kokemukseen. Siksi kyselyssä oli kysymyksiä myös näistä teemoista.
Jatkan Vaatepuun perustamisesta lähtien ollutta avointa linjaani ja jaan kyselyn tulokset tässä blogissa. Kyselyssä oli kymmenen kohtaa, joita avaan pari kerrallaan kevään kuluessa. Vastauksista kaiken kaikkiaan tuli hyvä olo. Vastaajat olivat selvästi pohdiskelleet hyvinkin kokonaisvaltaisesti Vaatepuun tilannetta ja olivat monissa vastauksissa huomioineet kuluttajan näkökulman lisäksi yrittäjän ja suunnittelijoiden näkökulmat. Monilla tuntui olevan pelko siitä, että Vaatepuu joku päivä laittaisi lapun luukulle. Sitä vastaan oltiin valmiita ponnistelemaan yhdessä. Tulokset voivat olla kiinnostavia Vaatepuun matkassa mukana olevista ja pukeutumisalan ammattilaisista lisäksi ylipäätään yhteisöllisestä kuluttamisesta kiinnostuneista. Tuloksia voi hyödyntää myös uusien vaatelainaamojen perustajat. Vaatepuu on nimittäin saamassa sisaruksia ihan pian ainakin Riihimäelle (Vaaterekki) ja Lahteen (Nurmi Clothing Library)! Jakamistalous on muodissa!
Vaatepuun jäsenkysely lähetettiin sähköpostilla joulukuussa kaikille n. 70 jäsenelle. Puolet jäsenistä vastasi kyselyyn. Kolmannes oli ihan tuoreita jäseniä, kolmannes usean kuukauden ajan jäsenenä olleita ja kolmannes yli puoli vuotta jäsenenä olleita, jotka olivat siis jo kerran uusineetkin jäsenyytensä. Puskaradio osoittautui selväksi tärkeimmäksi markkinointivälineeksi, sillä reilusti yli puolet vastanneista oli kuullut alun perin Vaatepuusta joko ystävän tai tuttavan kautta. Vaatepuusta oltiin keskusteltu työpaikoissa tai muissa porukoissa tai jo jäsenenä ollut kontakti oli suoraan suositellut jäsenyyttä vastanneelle. Puskaradio toimi myös sosiaalisessa mediassa. Netti ylipäätään on nykypäivää:
”Googlasin vaatelainaamoja ja olin alunperin katsellut vaatelainaamoa Helsingissä, mutta onneksi google tiesi kertoa, että omasta kotikaupungistani löytyy myös vaatelainaamo”
” Etsin googlesta muistaakseni haulla ”vietto järvenpää”. Sieltä blogiin ja siitä tieto vaatelainaamon avaamisesta.”
Puskaradion ja sähköisten työkalujen rinnalla silti vielä porskuttaa perinteisemmätkin markkinointikeinot. Vaatepuu oli myös löydetty lehtijuttujen ja erilaisten tapahtumien kautta sekä keväällä kuukaudeksi pystytetyn näyteikkunan avulla:
” Jannella näin näyteikkunan, jossa oli kauniita vaatteita ja mystinen musta mainos Vaatepuusta. Toissa vuoden Poikkea putiikissa (kamppiksessa) kävin ottamassa selvää, mikä juttu tämä on.”
”Ekan kerran kuulin naistenpäivän messuilla, sitten asiakas oli tullut teidän jäseneksi sen jälkeen ystävä”
”Sä Soile kävelit Lentävään Lapaseen ja kerroit!”
Tässä tiivistetysti infoa kyselyn lähtökohdista ja pala markkinoinnistakin. Seuraavaksi kerron ainakin miksi Vaatepuun jäsenet ovat Vaatepuun jäseniä: mitä Vaatepuu antaa? Ja nyt vielä lopuksi rönsyilen, koska haluan kertoa Pekka S:lle ja muille, että kirjoitin vuoden vaihteessa koko vuoden 2014 kokoavan postauksen. Siitä tuli lopulta sellainen julkinen kiitoskirje kaikille vuoden aikana mukana olleille, suorastaan luettelo (pitkä sellainen!), etten nähnyt sitä järkevänä julkaista. Kiitän nyt yhteisesti kaikkia viime vuonna Vaatepuun matkassa mukana olleita. Yksi kiitos erikseen mainittuna. Kiitos Emma.
Lue myös
Mitä Vaatepuun uudistuminen tarkoittaa?
Olemme julkaisseet uuden hinnoittelumallin! - tästä artikkelista voit lukea mitä se tarkoittaa käytännössä Olet ehkä huomannut, että olemme selkiyttäneet hinnoitteluamme. Olemme saaneet palautetta siitä, että nykyinen...
Ninyes x Vaatepuu – kierrätä vaatteet ja saa etuja
Tästä jos jostain olemme innoissamme. Kuulemme usein, ettei Vaatepuun kuukausijäsenyys ole ajankohtainen, ennen kuin oma vaatekaappi on saatu perattua kuntoon liiasta vaatemäärästä. Tämän takia me Vaatepuussa haluamme vauhdittaa vähälle käytölle jääneiden vaatteiden...
Koronatiedote 31.3.2020
Seuraamme koronavirustilannetta Vaatepuussa tiiviisti ja olemme valmiita tekemään uusia linjauksia lyhyelläkin varoitusajalla. Niin henkilökunnan kuin asiakkaiden terveys on meille ensi sijaisen tärkeää. Lisäksi tärkeää on pitää Vaatepuun pyörät pyörimässä. Äkillinen...