Some-peikon selättämisestä
Ehkä halkean ylpeydestä. Niillä rajoilla ainakin mennään. Vaatepuu pääsee nimittäin kertomaa palan omasta tarinastaan tosi upeiden pienten ja vähän isompienkin yritysten rinnalle kuluvan vuoden lopulla valmistuvaan e-kirjaan! Oli todella kutkuttavaa kun monin tavoin ihailemani henkilö lähestyi ja kertoi noteeraaneensa minun tekemiseni. Marja Nousiainen Tulevaisuuden viestintätoimistosta lähetti jokin aika sitten sähköpostia ja kertoi kirjoittavansa e-kirjaa sosiaalisen median hyödyistä erityisesti pienille naisyrittäjille. Tällä hetkellä hän kokoaa kirjaansa eri yrityksiä, joiden kokemukset somesta olisivat kiinnostavia ja hyödyllisiä kirjan kohderyhmälle. Ja hän halusi Vaatepuun mukaan! Ilmeisen selvää, etten kieltäytynyt tästä kunniasta. Ajatella, että kokemuksistani voisi olla hyötyä joillekin muille!
Nyt minulla on pohdittavana liuta kysymyksiä, joihin pitäisi löytää järkevät vastaukset. Kirja on itsellenikin erinomainen tekosyy pysähtyä ja katsoa taaksepäin. Mitä sitä on tultu tehtyä? Mitä olen jättänyt tekemättä ja miksi? Miksi teen asioita jollakin tavalla? Voisiko jotakin tehdä toisin? Vaatepuun sosiaaliseen mediaan pääasiassa nojautuva markkinointi oli alusta alkaen niin itsestään selvä valinta minulle sen helppokäyttöisyyden, tehokkuuden ja taloudellisuuden takia, että kaikki muut markkinointimenetelmät ovat jääneet taka-alalle tukitoimenpiteinä tai hauskoina projekteina tai muuten mielekkäinä esimerkiksi oppimisen tai verkostoitumisen näkökulmasta. Selvästikään ei olla ihan hakoteillä oltu, sillä Vaatepuu on löydetty kiitettävästi, vaikkakin se on auki vain muutaman tunnin viikossa ja toimitilatkin maan alla toisen yrityksen takahuoneessa. Vasta kun Marja sanoi, että ymmärrätkö Soile-Maria, että muutama vuosi sitten Vaatepuun ryminällä tapahtunut esiinmarssi ei olisi ollut mahdollinen, sai minut ymmärtämään mitä murrosta myös yritysviestinnässä käydään. Sosiaalinen mediahan tarjoaa tosiaan huikean mahdollisuuden erityisesti pienyrittäjille tulla maan alta päivän valoon. Kuinkahan moni yrittäjä ei ole vielä oivaltanut sitä!
Aina se ei ole oivaltamisesta kiinni. Sosiaaliseen mediaan mukaan lähtemiseen tai ylipäätään verkossa julkaisemiseen liittyy varmasti myös pelkoja. Itsellänikin on omat möröt. Jo aikaa ennen Vaatepuuta, somen yksityiskäyttäjänä, vedin melko tiukat rajat julkaisujeni sisältöihin turvallisuuden tunteen säilyttämiseksi. Rajoja olen sitten ajan kanssa höllentänyt, mutta esimerkiksi perheasioita en juuri pui edelleenkään verkossa. Näihin rajan vetoihini liittyen etenkin Vaatepuun blogin perustaminen jännitti. Ajattelin, että mielenkiintoisen sisällön luomiseksi blogiin pitäisi tuoda jo roppakaupalla omaa persoonaa, ehkä raottaa yksityisyyden verhoa ja monenlaista ajatustenjuoksua yritystoiminnan taustalla. Mitä jos kadun kirjoittamaani? Mitä jos möläytän jotakin mitä ei pitäisi? Paljastan ehkä tietämättömyyteni… Näitä pelkoja oli enemmänkin ja niistä voin kertoa joskus toiste.
Sitten minä vain päätin, että kun yrittäjäksi on lähdetty, niin sitten ollaan yrittäjiä ihan täysillä. Nyt heittäydyn – piru vie – ja laitan itseni kokonaan peliin! Mitä sitten jos teen virheitä? Niistä opitaan. Somen maailmaan heittäytyminen vaatii tosiaan rohkeutta, mutta sitähän yrittäjänä toimiminen on. Lopuksi vielä myönnän, että tämän blogin aloitaminen oli hilkulla. Minulla on aivan huikea ystävä. Paitsi että hän on uskomaton ystävä, hän on rautainen markkinoinnin ammattilainen. Tämän blogin olemassaolo on täysin hänen työvoitto. Kannattaa kuunnella ystäviä ja eri toimialojen ammattilaisia. Senkin olen oppinut.
Lue myös
Mitä Vaatepuun uudistuminen tarkoittaa?
Olemme julkaisseet uuden hinnoittelumallin! - tästä artikkelista voit lukea mitä se tarkoittaa käytännössä Olet ehkä huomannut, että olemme selkiyttäneet hinnoitteluamme. Olemme saaneet palautetta siitä, että nykyinen...
Ninyes x Vaatepuu – kierrätä vaatteet ja saa etuja
Tästä jos jostain olemme innoissamme. Kuulemme usein, ettei Vaatepuun kuukausijäsenyys ole ajankohtainen, ennen kuin oma vaatekaappi on saatu perattua kuntoon liiasta vaatemäärästä. Tämän takia me Vaatepuussa haluamme vauhdittaa vähälle käytölle jääneiden vaatteiden...
Koronatiedote 31.3.2020
Seuraamme koronavirustilannetta Vaatepuussa tiiviisti ja olemme valmiita tekemään uusia linjauksia lyhyelläkin varoitusajalla. Niin henkilökunnan kuin asiakkaiden terveys on meille ensi sijaisen tärkeää. Lisäksi tärkeää on pitää Vaatepuun pyörät pyörimässä. Äkillinen...
Onnea some-peikkosi voittamisesta ja onnea pääsystä Tulevaisuuden viestinnän Marjan some-kirjaan :)! Hieno juttu! Marjan tuleva e-kirja vastaa huutavaan some-tietouden tarpeeseen – minäkin odotan sitä innolla!
Kuten kirjoituksessasi oivallisesti osaat kuvailla, some-maailma on todellakin muuttunut kovaa vauhtia. Vielä pari vuotta sitten tilanne oli kokonaan toinen kuin tänään. Jaan monet kertomasi tunteet.
Some-peikon suuri syy lienee meihin suomalaisiin syvään juurtunut alkukantainen ajatus siitä, että esillä tulee olla VAIN asioiden – ei todellakaan tekijöiden tai Ihmisten (isolla alkukirjaimella!) asioiden taustalla. Itseään ei siis sovi kehua – julkisesti nyt ainakaan, vaikka aihetta olisi -, tuoda julki myönteisiä, hyviä asioita ja ei nyt varsinkaan esiintyä kuvissa.
Tästä ikeestä, esi-isien ja -äitien mukana imetyistä malleista, meidän on vaikea kääntää kelkkaa yhtäkkiä toiseen suuntaan. Jotkut onnistuvat siinä heti ja hyvin, toiset eivät ehkä koskaan kunnolla. Varmaa kuitenkin on, että somea ei voi enää sivuuttaa.
Olet hyvällä tiellä ja hyvässä some-vauhdissa. Anna palaa samaan malliin. Aurinkoista syksyä!
Voi Rouva Sana! Todellakin annan palaa, etenkin kun nyt sain tälläistä polttoainetta! Kiitos vauhtia antavasta kommentista <3 Voi mikä oivallus, tosiaan some-peikkohan on, juuri niin kuin sanoit, imetty meihin suomalasiin äidinmaidosta. Suomalaisuudesta kaukana on itsensä tai saavutustensa esilletuominen ja ihan pönttöä on varsinkin itsensä kuvaaminen. Voihan nenä. Sieltähän se pirun peikko löytyi!
Ilo on kyllä kirjailijan puolella. Kiva postaus.
<3
syyskuusta on pitkä aika, vieläkö Ruova porskuttaa sometiellä vahvasti?
Ha ha haa! Hyvä kuitti Pekka S. Osu ja uppos. AUTS.
Blogi on varmasti se heikoin lenkki Vaatepuun somekokonaisuudessa. Vahvuus Facebookin puolella: http://us8.campaign-archive1.com/?u=f6e3541ef80e9b24ba5c70c4d&id=051692108d&e=d26396ef99
Kiva kuulla, että seuraavaa postausta kuitenkin odotellaan. Kiitos potkusta 😉
Ei ollu tarkoitus upottaa :). Mut jatketaan potkimista 😉
oon lueskellu blogia, facesta varmaan sais pinnallisia jokapäiväisiä kuulumisia mutta blogissa oot (ainakin tähän asti) ajatuksiasi paljon paremmin valottanut!
Somesta innostuneena mitä mieltä Rouva on eri somekanavista? Olisi mielenkiintoinen postausaihe, kiinnostaa ajatukset mitä seuraavaksi tulossa/luvassa.
Ihanaa kuulla että olet kiinnostunut ajatuksistani! Sanoit hyvin, että ”somesta innostuneena mitä mieltä…” Se on nimittäin ilmiselvää, etten ole somen tai ylipäätään viestinnän ammattilainen ollenkaan, mutta kyllä, kovin innostunut. Todella.
Mulla on nyt tulossa postauksia jäsenkyselyn tuloksista, mutta mielelläni jatkan myös some-teemasta. Kiinnostaisi tietää, miksi tämä aihe on juuri sinun sydäntäsi lähellä?
Vaatepuussa on monta kiinnostavaa puolta. Yhteisöllinen jakamistalous niistä yksi. Kuten itse olet maininnut, kiva harrastus mutta miten Vaatepuu käännetään liiketoiminnaksi? Yhteisöllisyyden kehittäminen tässä kontekstissa on kiinnostava ajatus… Paljon on sijoittajia, jotka seuraavat kiinnostavia yritysten alkuja.
rönsyillään, oliko missään vaiheessa jutuissa, että Vaatepuun sisarukset olisivat tulleet Vaatepuu-Brändin alle?
Edelleen tulen seuraamaan blogianne 🙂