fbpx

Näin suurta on kasvu kestävän kehityksen yrityksillä

Jokavuotinen, loppuvuoteen ajoittuva ostoskausi alkaa Black Weekin merkeissä ja jatkuu siitä suoraan jouluostoksilla. Haastavasta taloustilanteesta huolimatta Black Friday -alepäivien ostoksiin aiotaan käyttää rahaa kasvavissa määrin.
 
 
Se on kuitenkin vain osa tarinaa. Lineaaritalouden rinnalla kiertotalous vahvistuu. Tämä käy ilmi useista kiertotalouden toimijoista, jotka voivat esittää vahvoja lukuja kasvustaan. Matsmart, ResQ Club, COSSA ja Vaatepuu ovat kaikki havainneet lisääntynyttä kiinnostusta kiertotaloutta tukevia yrityksiään kohtaan, vaikka ajat ovat taloudellisesti haastavat.
 
 
 
Matsmart on pelastanut yrityksen perustamisen jälkeen jopa 7 500 tonnia elintarvikkeita ja kulutustavaroita tarpeettomalta hävikiltä. ResQ Club on auttanut pelastamaan yli 12 miljoonaa annosta joutumasta tarpeettomaan hävikkiin ja kasvattamaan liikevaihtoaan 35 % viime vuoden lokakuusta. COSSA pelasti pelkästään viime kuun aikana yli 1000 kosmetiikkatuotetta tarpeettomalta hävikiltä. Vaatepuu puolestaan on luonut kaikille yhteisen vaatekaapin, joka koostuu yli 3500 lainattavasta vaatteesta ja asusteesta.
 
 
 
Tilastot puhuvat puolestaan – kiertotalous on kehittynyt pienestä markkinaraosta laajalle levinneeksi liikkeeksi. Tämä on kuitenkin vasta alkua: yhä useammat ihmiset ovat kiinnostuneita ostamaan kiertotalouden toimijoiden tuotteita, sanoo Olivia Bigovic, COSSA:n perustaja ja toimitusjohtaja.
 
 
 
 
Miksi kestävän kehityksen tuotteiden ja palveluiden tarjonta kasvaa niin voimakkaasti?
 
 
 
Tuotteiden tarjonta näyttää noudattavan samoja mekanismeja, jotka ohjaavat muutakin ostokäyttäytymistä: kyse on hinnasta ja mukavuudesta. Kiertotalouden tuotteiden kasvavan tarjonnan ansiosta näiden tuotteiden ostaminen on helpottunut huomattavasti. Ja pääsääntöisesti on halvempaa ostaa kierrätettyjä tuotteita kuin uusia.
 
 
 
Näemme positiivisen trendin – sekä palvelumme että asiakasmäärä on kasvusuhteessa. ResQ Clubilla on Suomessa yli 1,1 miljoonaa rekisteröityä käyttäjää ja keskimäärin käyttäjämme pelastavat noin 10 000 annosta tarpeettomalta hävikiltä joka päivä. Nämä luvut kasvavat päivittäin ja osoittavat selvästi, että siirtyminen kiertotalouteen on kiihtymässä. Tämä osoittaa myös roolimme merkityksen kiertotalous-liikkeen kasvattamisessa, sanoo ResQ Clubin toimitusjohtaja Sebastian Wikström.
 
 
 
Kiertotaloussektorin kasvu ja muutos, jossa yhä useampi omaksuu kiertotalouskäyttäytymistä, on vahvistunut useissa viimeaikaisissa tutkimuksissa. Suurelta osin vaikuttaa siltä, ​​että alhaisten hintojen merkitys tulee entistä tärkeämmäksi vaikeampina talousaikoina.
 
 
 
On erittäin rohkaisevaa nähdä, että erilaiset tutkimukset osoittavat toistuvasti kiertotalouskäyttäytymisen vahvistumisen sekä kasvun kiertotalouden alalla. Lisäksi se antaa tärkeän opetuksen siitä, kuinka voimme onnistua kestävässä siirtymävaiheessa taloudellisesti tiukemmista ajoista huolimatta – yksinkertaisesti tarjoamalla ratkaisuja, jotka auttavat ihmisiä säästämään rahaa ja tekemällä samalla hyvää ympäristöllemme. Kiertotalouden sektori tarjoaa juuri tätä, kertoo Vaatepuun toimitusjohtaja Niina Sjöblom.
 
 
 
Todellisen kestävän siirtymän kannalta vastuulliset vaihtoehdot eivät voi olla vain harvojen herkkua – kaikkien on voitava hypätä kestävän kehityksen junaan. Uskomme vahvasti, että kestävän kehityksen on oltava kaikkien saatavilla, jotta voimme luoda todellista muutosta. Onneksi olemme jo matkalla oikeaan suuntaan – kiertotaloudesta on epäilemättä tulossa uusi musta, kommentoi Matsmartin toimitusjohtaja Peter Beckius.
 
 
 
 
Kiertotalous ja ostosten tekeminen: Kestävän kehitykseen sitoutuminen on merkittävää, mutta hinta ohjaa ostopäätöksiä. Suomalaisista 66 prosenttia uskoo, että hinta on tärkein tekijä ruokaostoksissa, kun taas vain 24 prosenttia pitää vastuullisuutta tärkeimpänä. Suomalaisista 57 prosenttia sanoo, että ruoan hinta on jo noussut niin paljon, että se vaikuttaa merkittävästi siihen, kuinka paljon he ajattelevat vastuullisuutta tehdessään ostoksia.
 
 
Tärkein syy second-hand ostosten tekemiseen kuluttajien välisessä netissä tapahtuvassa kaupankäynnissä on rahan säästäminen.
 
 
 
Taloudellisesti kovat ajat ajavat kiertotalouskäyttäytymiseen: 38 prosenttia suomalaisista ostaa nyt enemmän ruokaa lyhyillä parasta ennen -päivämäärillä kuin vuosi sitten. 60 prosenttia suomalaisista on ostanut käytettyjä tuotteita kuluneen vuoden aikana.
 
 
 
Kestävä kehitys Suomessa: Suomi on yksi maailman johtavista käytettyjen tavaroiden markkinoista. Kiertotalousmarkkinoiden kokonaisarvo Suomessa on noin 895 miljoonaa euroa. Seitsemän kymmenestä suomalaisesta on osallistunut kiertotalouteen viimeisen 12 kuukauden aikana.
 
 
 
Näin paljon kestävän kehityksen sektori kasvaa: Maailmanlaajuisen kiertotalousliikkeen ennustetaan kasvavan yli 200 prosenttia vuosina 2022–2026. Käytettyjen vaatteiden maailmanmarkkinoiden arvoksi arvioidaan 84 miljardia dollaria vuoteen 2030 mennessä, mikä merkitsee 56 miljardin dollarin kasvua vain kymmenessä vuodessa.
 

 

Ruoka- ja kosmetikkajätteen ongelman mittasuhteet: ⅓ kaikesta maailmanlaajuisesti tuotetusta ruoasta menee hukkaan. Ruokahävikin osuus maailman kasvihuonekaasupäästöistä on 8-10 prosenttia. 20-40 prosenttia kauneudenhoitotuotteista päätyy jätteeksi kategoriasta riippuen. Kauneusteollisuus tuottaa noin 100 miljardia tonnia jätettä vuodessa.

 
 
 
YRITYKSET:
Matsmart yrityksenä: Matsmart on Ruotsissa 2014 perustettu kestävän kehityksen verkkokauppa, joka myy tuotteita, jotka muutoin voisivat päätyä hävikkiin monesta eri syystä, kuten sesonkivaihteluiden, ylituotannon, pakkausten vaihtumisen tai lyhyiden parasta ennen -päiväysten takia. Matsmart rantautui Suomeen kesäkuussa 2017. Tuotteita myydään alennetuin hinnoin verkkokaupassa kaikkialle Suomeen, Ruotsiin, Tanskaan, Saksaan sekä Itävaltaan.
 
 
 
ResQ Club yrityksenä: ResQ Club on suomalainen yritys, joka yhdistää kestävät ravintolat, kahvilat ja ruokakaupat kuluttajiin, jotka arvostavat kohtuuhintaista laadukasta ruokaa. Yritys toimii Suomessa, Ruotsissa, Virossa ja Saksassa.
 
 
 
 
COSSA yrityksenä: Hävikin inspiroimat yritykset tunnetaan elintarvike- ja muotiteollisuudessa, mutta ne ovat uusia kosmetiikkateollisuudessa. COSSA on kauneuden verkkokauppa ja yksi ainoista yrityksistä, joka keskittyy kosmetiikkaylijäämätuotteiden myyntiin. Kosmetiikkaylijäämä sisältää kaikkea maahantuojien tai valmistajien markkinoilta vedetyistä eristä ja ylijäämävarastoista tuotteisiin, joiden pakkaus on muuttunut. COSSA rohkaisee kuluttajia tekemään ostopäätöksiä, jotka tukevat kiertokulkua kosmetiikkateollisuudessa.
 
 
 
Vaatepuu yrityksenä: Vaatepuu on vuonna 2013 perustettu vaatelainaamo, jonka valikoimassa on yli 4000 tuotetta Suomalaisilta vaatebrändeiltä. Lainavalikoima on yhteiskäytössä kuluttajille kuukausimaksulla tai kertavuokralla. Vaatepuulla on kolme toimipistettä Suomessa sekä verkkopalvelu.

 

 

Lisätiedot:

Lisätietoja Matsmartista: Hanna Thofelt Lindström Head of Communications and Impact hanna.thofelt.lindstrom@matsmart.se +46 763 16 12 07

Lisätietoja ResQ Club: Nina Kallio Marketing Manager nina@resq-club.com +358 404874011

Lisätietoja COSSA: Olivia Bigovic, Founder, CEO olivia@cossa.fi
 
Lisätietoja Vaatepuu: Niina Sjöblom CEO, partner niina.sjoblom@vaatepuu.fi